لیموترش
مجله اینترنتی  
قالب سایت
نظر سنجی
لیمو ترش باید...





لینک دوستان

تعبیر خواب

  • آمار بازدید لیموترش

    کل بازدید:
  • ?
    Make your flash banner free online



    با گرم شدن هوا در روزهای اخیر، استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودروها افزایش پیدا کرده است و به دنبال آن نگرانی‌ها از بابت بالا رفتن مصرف سوخت خودرو زیادتر شده است. در مقابل استفاده از سیستم تهویه، عده‌ای ترجیح می‌دهند شیشه‌های خودرو را پایین بکشند تا در مصرف سوخت خودرو صرفه‌جویی شود.


    مهندس بابک وفایی: با گرم شدن هوا در روزهای اخیر، استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودروها افزایش پیدا کرده است و به دنبال آن نگرانی‌ها از بابت بالا رفتن مصرف سوخت خودرو زیادتر شده است. در مقابل استفاده از سیستم تهویه، عده‌ای ترجیح می‌دهند شیشه‌های خودرو را پایین بکشند تا در مصرف سوخت خودرو صرفه‌جویی شود. اما آیا این راه حل درست است؟ آیا پایین بودن شیشه‌ها در فصل گرما موجب صرفه‌جویی در مصرف بنزین می‌شود و یا استفاده از کولر، خودرو بنزین کمتری مصرف می‌کند؟ در این مقاله به دنبال پاسخ به این سوال بنزینی در فصل گرم تابستان هستیم. اگر می‌خواهید بدانید در تابستان کدام روش مصرف سوخت کمتری دارد این مقاله را بخوانید.

    برخلاف تصور عموم، مصرف سوخت خودرو در تابستان بیشتر از زمستان است چرا که در تابستان رانندگان به دلیل گرمای هوا ناچارند از سیستم تهویه مطبوع خودرو استفاده کنند و یا شیشه‌های خودرو را پایین بکشند که در هر دو حالت مصرف سوخت خودرو بالا می‌رود. به طور عمومی تصور می‌شود پایین بودن شیشه‌ها مصرف سوخت کمتری نسبت به روشن بودن سیستم تهویه دارد و به همین دلیل خیلی‌ها ترجیح می‌دهند در فصل گرما، از هوای تازه! لذت ببرند اما شاید بهتر باشد از سیستم تهویه خودرو که شاهکار مهندسی برای فصل‌های گرم است استفاده کنیم ولی کدام یک مصرف سوخت کمتری به دنبال دارد؟

    منشأ افزایش مصرف سوخت کجا است؟
    همان‌طور که پیش‌تر گفتیم پایین بودن شیشه خودرو و روشن بودن کولر هر دو مصرف سوخت را افزایش می‌دهند اما هر کدام به دلایلی افزایش میزان مصرف سوخت را باعث می‌شود.
    وقتی شیشه‌های خودرو پایین است، جریان هوا در زمان عبور از کناره‌های خودرو، به سمت داخل اتاق کشیده می‌شود در حالی که در صورت بسته بودن شیشه، این جریان هوا مستقیماً از کناره خودرو به سمت عقب می‌رود. با باز شدن شیشه و کشیده شدن جریان هوا به داخل اتاق، حالت آئرودینامیک خودرو تغییر زیادی می‌کند و مقاومت خودرو در مقابل جریان هوا به شدت بالا می‌رود (این مقاومت Drag نامیده می‌شود) و دقیقاً به همین دلیل است که مصرف سوخت خودرو در این حالت افزایش پیدا می‌کند زیرا موتور خودرو باید توان بیشتری تولید کند تا بتواند بر این مقاومت اضافی غلبه کند. این مسأله با افزایش سرعت تشدید می‌شود به این معنی که در سرعت‌های بالاتر، نیروی بیشتری برای غلبه بر مقاومت هوا نیاز است. این مسأله را می‌توان حتی به صورت عینی نیز دید؛ وقتی در سرعت‌های پایین دست خود را از خودرو خارج می‌کنید، نیروی بسیار کمی از جریان هوای عبوری به دستتان فشار وارد می‌کند اما اگر در زمان حرکت با سرعت بالا دستتان را از خودرو خارج کنید، مقاومت دستتان در مقابل عبور هوا آنقدر زیاد است که عملاً دستتان را به سمت عقب می‌راند. به این ترتیب مشخص شد سرعت خودرو با مقاومت هوا رابطه مستقیم دارند اما این رابطه خطی نیست به این معنی که با دو برابر شدن سرعت، مقاومت هوا دو برابر نمی‌شود بلکه چهار برابر می‌شود و دقیقاً همین مقاومت هوا است که مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهد.در مقابل این افزایش مصرف سوخت، افزایش مصرف سوخت ناشی از کارکرد سیستم تهویه خودرو قرار دارد که منشأ آن نیرویی است که کمپرسور سیستم تهویه، برای فشرده و مایع کردن گاز سیستم تهویه از موتور خودرو می‌گیرد. شاید به نظر برسد برخلاف افزایش مصرف سوخت ناشی از مقاومت خودرو در مقابل عبور جریان هوا که به سرعت خودرو وابسته بود، میزان افزایش مصرف سوخت با استفاده از سیستم تهویه مقدار ثابتی است اما برخلاف این باور عمومی، مقدار مصرف سوخت ناشی از استفاده از سیستم تهویه، با سرعت خودرو و البته به طور دقیق‌تر دور موتور در ارتباط است اما این بار این ارتباط معکوس است به این معنی که با بالا رفتن سرعت و دور موتور، مصرف سوخت ناشی از سیستم تهویه کمتر می‌شود چرا که در دور موتور بالا، موتور خودرو نیروی بیشتری تولید می‌کند که برای تجهیزات جانبی (مانند کمپرسور سیستم تهویه) نیز کافی است اما در دور موتور پایین، موتور خودرو باید بخش عمده‌ای از نیروی خود را صرف به حرکت در آوردن کمپرسور خودرو کند و به همین دلیل مصرف خودرو افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

    جدال بزرگ
    اکنون که منبع افزایش مصرف سوخت را شناختیم، نوبت به آزمون بزرگ میان سیستم تهویه و شیشه‌های باز خودرو می‌رسد تا مشخص شود کدام یک مصرف سوخت خودرو را بیشتر افزایش می‌دهند و در گرمای تابستان استفاده از کدام وضعیت اقتصادی‌تر است. در این زمینه حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد اما خوشبختانه آزمون‌های عملی معتبری در پاسخ به این پرسش انجام شده که می‌تواند منبع دقیقی در رابطه با مشخص شدن برنده این آزمون باشد. یکی از این آزمون‌ها توسط Society of Automotive Engineers یا انجمن مهندسان خودرو آمریکا (SAE) با کمک جنرال‌موتورز و در تونل باد این شرکت انجام شده است که می‌تواند نتایج بسیار مناسبی ارائه کند. SAE برای این آزمون دو کلاس اصلی خودرو در آمریکا، سدان‌های بزرگ و شاسی‌بلندهای فول‌سایز را انتخاب کرد و از آنجایی که این آزمون به طور ویژه برای آمریکا انجام می‌شد، هر دو خودرو با موتورهای بزرگ هشت سیلندر در آزمون شرکت کردند.در آزمون اول و برای بررسی تأثیر پایین بودن شیشه‌ها، هر دو خودرو با شیشه‌های پایین مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این جا مشخص شد در خودرو سدان، افزایش مصرف سوخت تا 20درصد با شیشه‌های باز وجود دارد اما این رقم در مورد خودروی SUV در حدود 8درصد است. علت این اختلاف آن است که خودروی SUV در حالت عادی هم به دلیل شکل بدنه خاص خود مقاومت زیادی در مقابل جریان هوا دارد و باز بودن شیشه‌ها نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روی آن بگذارد. به این ترتیب مشخص است هر چه خودرو آئرودینامیک‌تر بوده و Drag کمتری داشته باشد در مقابل باز بودن شیشه‌ها آسیب‌پذیرتر است.اکنون نوبت به آزمون با سیستم تهویه روشن بود و مشخص شد در سرعت‌های مختلف افزایش مصرف سوخت در حدود 10درصد است. مهندسین SAE در ادامه تأثیر سرعت‌های مختلف را بر مصرف سوخت در حالت‌های مختلف شامل روشن بودن کولر و بالا بودن شیشه‌ها و یا برعکس اندازه‌گیری کردند تا در نهایت توانستند نتیجه‌گیری بزرگ خود را اعلام کنند.





    کدام یک اقتصادی‌تر است؟
    پاسخ به این سوال مهم و سرنوشت‌ساز تنها یک جواب و همان‌گونه که گفته شد به شدت به سرعت خودرو وابسته است و به همین دلیل برنده در بزرگراه و رانندگی شهری متفاوت است. بر اساس بررسی انجام گرفته، در رانندگی در جاده‌ها و با سرعت بالای 80 کیلومتر در ساعت، بهترین حالت روشن بودن سیستم تهویه و بالا بودن شیشه‌ها است. اما در زمان رانندگی با سرعت‌های پایین‌تر از 80 کیلومتر در ساعت، تفاوت در وضعیت به مرور کاهش پیدا می‌کند تا جایی که در یک رانندگی شهری، برتری کاملاً با شیشه‌های پایین و کولر خاموش است.
    علت این نتیجه‌گیری به راحتی قابل توضیح است؛ در حالت اول، به دلیل سرعت بالا، خودرو نسبت به تغییر در آئرودینامیک حساس است و با بالا بودن شیشه‌ها، تغییری در آئرودینامیک خودرو روی نمی‌دهد و به همین دلیل مصرف سوخت از این محل افزایش پیدا نمی‌کند ضمن آنکه به دلیل دور بالای موتور، افزایش مصرف ناشی از سیستم تهویه هم پایین است. در زمان راندن در شهر، به دلیل سرعت پایین، تغییر در آئردینامیک خودرو تقریباً هیچ تغییری در Drag خودرو ایجاد نمی‌کند چرا که در چنین سرعت‌هایی (و یا در زمان رانندگی در ترافیک سنگین که عملاً سرعت خودرو گاهی به 10 کیلومتر هم نمی‌رسد) جریان هوای عبوری از اطراف خودرو آنقدر ناچیز است که افزایش مقاومت خودرو در مقابل عبور جریان هوا موثر نیست. در مقابل روشن بودن سیستم تهویه، به دلیل دور پایین موتور، موجب افزایش قابل توجه مصرف سوخت می‌شود و خاموش بودن آن در این شرایط توصیه می‌شود.
    البته در هر دو حالت گفته شده بالا، تحمل گرما می‌تواند دشوار باشد چرا که توصیه بالا برخلاف رویه‌ای است که بسیاری از رانندگان در پیش می‌گیرند اما روش‌های گفته شده برای یک رانندگی اقتصادی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت است نه برای یک رانندگی لذت‌بخش! در نظر داشته باشید سرعت اشاره شده در بالا برای خودرویی با موتور هشت سیلندر و بزرگ به دست آمده است اما برای خودروهایی با موتورهای کوچک‌تر هم اعداد تقریباً در همین حدود هستند و می‌توان همین الگو را برای سایر خودروها نیز در نظر گرفت.

    آیا نتایج برای همه خودروها یکسان است؟
    نتایجی که در بالا به آن اشاره شد برای بسیاری از کلاس‌های خودرو یکسان است به این معنی که در سرعت‌های بالا سیستم تهویه و در سرعت‌های پایین، پایین بودن شیشه‌ها توصیه می‌شود اما در مورد خودروهایی با Drag زیاد مانند SUVها و وانت‌ها، نتایج کمی تغییر می‌کند و علت این مسأله هم تغییر اندک Grag آن‌ها در حالت باز یا بسته بودن شیشه‌ها است که پیشتر به آن اشاره کردیم چرا که این خودروها به طور کلی Drag و یا مقاومت زیادی در مقابل جریان هوای عبوری دارند و تغییرات کوچک در آن‌ها نمی‌تواند این Drag را تغییر دهد.
    براساس آزمایشی که در شبکه Discovery میان دو خودروی شاسی‌بلند انجام شد، در زمان راندن در بزرگراه، خودرویی که از سیستم تهویه استفاده می‌کرد و شیشه‌هایش بالا بود مصرف سوخت بیشتری نسبت به خودرویی با شیشه‌های پایین و تهویه خاموش داشت در حالی که براساس آنچه پیش‌تر خواندیم باید بر عکس این مسأله پیش می‌آمد اما همان‌گونه که گفتیم، به دلیل تغییر اندک در Drag این خودروها با شیشه‌های باز، افزایش مصرف سوخت با شیشه‌های باز در آن‌ها ناچیز است. به همین دلیل در مورد SUVها و وانت‌ها در زمان گرمای هوا پایین بودن شیشه‌ها توصیه می‌شود هر چند اختلاف نتایج در بزرگراه آنقدر نیست که بتوان آن را قابل توجه دانست و به همین دلیل بسیاری ترجیح می‌دهند از سیستم تهویه مطبوع خودرو استفاده کنند.

    منبع: ایران جیب




    طبقه بندی: اطلاعات عمومی،
    برچسب ها: کولر، ماشین، لیموترش، شیشه، بالا، پایین، سوخت، صرفه جویی بنزین،
    لیست وبلاگهای به روز شده
    [ سه شنبه 29 مرداد 1392 ] [ 12:10 ق.ظ ] [ نادر امیراصلانی ]
    .: Weblog Themes By SibTheme :.

    درباره وبلاگ


    لیموترش عاشق همنوع ، مقید به رعایت حقوق شهروندی و احترام متقابل است.

    هدف از ایجاد این نشریه الکترونیکی در اختیار قرار دادن مطالب جالب ، به روز ، خواندنی ، آموزنده ، تجربه های زیبا و انتقال انرژِی مثبت است.
    لیموترش توصیه می کند : همیشه شاد باشید.

    آخرین مطالب
    لیست آخرین مطالب
    اللهم عجل لولیک الفرج
    امکانات وب
    لینک باکس

    لیست وبلاگهای به روز شده
    شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic