تبلیغات
لیموترش

لیموترش
مجله اینترنتی  
قالب سایت
نظر سنجی
لیمو ترش باید...





لینک دوستان

تعبیر خواب

  • آمار بازدید لیموترش

    کل بازدید:
  • ?
    Make your flash banner free online



    پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هنوز هم حول حوش ساعت 9 و 10 شب می خوابند و سحر پیش از اذان صبح از خواب بیدار می شوند و مشغول راز و نیاز و دیگر کارهای روزانه می شوند. جوان تر ها اما رفته رفته عادت های خوب بزرگترها را را فراموش کرده اند و صبح ها تا وقتی که کار روزانه شان اجازه بدهد می خوابند و تا پاسی از شب هم یا پای اینترنت و شبکه های اجتماعی مشغولند و یا کانال های مختلف تلویزیون را بالا و پایین می کنند.

    تمام طول روز هم دنبال فرصتی هستند تا چرتی بزنند و خستگی و کم خوابی خود را جبران کنند. باید اما به حال این بی نظمی و بی برنامگی در خواب و بیداری فکری کرد. باید در ساعات خواب و بیداری تجدید نظر کنیم. اما چگونه؟ چه طور می شود اینهمه عامل تحریک و فریبی که ما را به بیدار ماندن شبانه و خوابیدن شیرین صبحگاهی وسوسه می کنند را کنار بگذاریم و شبها زود بخوابیم و صبح ها هم زود بیدار شویم؟ اگر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید به نتایج خوبی خواهید رسید.

    سحرخیز باش تا کامروا باشی

    فرهنگی که این روزها زندگی ما را احاطه کرده نوعی باری به هر جهتی و سطحی زندگی کردن را برای ما به ارمغان آورده. از جمله اینکه این روزها عادت کرده ایم که شبها دیر بخوابیم و صبح ها هم تا هر وقت که بتوانیم دیرتر از خواب بیدار شویم. نتیجه این عادت نامناسب این شده که کیفیت خواب در میان افراد جامعه پایین آمده و بالطبع در طول روز انرژی کافی برای کارهای روزمره را نداشته باشیم و در حالت خواب آلود و خسته نمی توانیم به انجام صحیح برنامه های از پیش تعیین شده مان فکر کنیم و در نتیجه کیفیت زندگی مان پایین می آید و دچار روزمرگی و همینطوری زندگی کردن می شویم. از طرفی با دیر خوابیدن صبح ها هم نمی توانیم سحرخیز باشیم و به موقع از خواب بیدار شویم و از این طریق هم فرصت های زیادی را از دست می دهیم.

    در بسیاری از روایات اسلامی، ائمه اطهار(ع) به سحرخیزی توصیه کرده اند. امام رضا(ع) در روایتی می فرمایند: « رزق خاصی برای بندگان تقسیم می شود که زمان آن بین طلوعین است. یعنی بین طلوع فجر و طلوع خورشید و خواب در این ساعات مکروه است زیرا انسان را از دریافت این رزق خاص محروم می کند».دانشمندان هم در تحقیقات مختلف به اهمیت خواب با کیفیت، به موقع و سحر خیزی و بیدار شدن به موقع تاکید کرده اند. بیدار شدن در ساعات اولیه روز پس از یک خواب کامل نه تنها باعث شادابی و نشاط می شود بلکه زمان مفید ما را در طول روز افزایش داده و ساعات آماده به فعالیت و کار ما را زیاد می کند.

    ساعات اولیه صبح ساعاتی هستند که ما می توانیم در آرامش، به دور از سر و صداهای آزار دهنده و با انرژی سرشار فعالیت هایی را که نیاز به تمرکز و آرامش دارند انجام بدهیم. برای اینکه بتوانیم به موقع بیدار شویم باید به موقع و با کیفیت بخوابیم و با رعایت یک سری از مسائل صبح هم به موقع بیدار شویم. اما چگونه؟

    نسخه ای برای خواب خوب و به موقع

    • اولین گام برای رسیدن به یک خواب با کیفیت و به موقع تنظیم صحیح برنامه ها است. شما باید برنامه های خود را بگونه ای تنظیم کنید که در ساعات ابتدایی شب همانند هواپیمایی که به تدریج ارتفاع کم می کند تا به زمین بنشیند ، بدنتان را به گونه ای عادت دهید که در ساعات ابتدایی شب، جایی در حدود ساعت 10 و 11 شب آماده خوابیدن باشید.

    • ساعات شام را کمی به جلوتر بیاورید و مثلا در حدود ساعت 8 شب برنامه خوردن شام را تدارک ببینید. شام را سبک میل کنید تا خوابی آرام و با کیفیت داشته باشید.

    • مهمانی های خانوادگی را اگر می توانید به ساعات عصرگاهی و ابتدای شب منتقل کنید و اگر نمی توانید، ظهرهای روز تعطیل را برای میهمانی و دید و بازدید در نظر بگیرید. نگران انتقادات خانواده و اطرافیان هم نباشید. دیگران رفته رفته به این رفتار پسندیده شما نه تنها عادت خواهند کرد، بلکه به آن غبطه خواهند خورد.

    • تلفن را در هنگام خواب قطع کنید و تلفن همراهتان به حالت منشی تلفنی یا لرزاننده در آورید.
    • به هیچ وجه نگران برنامه های شبانگاهی صدا و سیما نباشید. با امکاناتی که این روزها در اختیار شماست شما هیچ چیز را از دست نخواهید داد و می توانید فردا و در زمانی بهتر برنامه مورد علاقه تان را ببینید. کافی است از امکان ضبط دیجیتال برنامه ها استفاده کرده و یا حتی ساعت تکرار برنامه مورد نظرتان در طول روز را پیدا کنید.

    • برای شروع به خواب به موقع یک روز صبح با هر فشاری که شده زودتر بیدار شوید و در طول روز هم نخوابید. در پایان روز و ابتدای شب خواهید دید که خود به خود خوابتان گرفته و آماده رفتن به رختخواب هستید. البته یک خواب کوتاه 15 تا 20 دقیقه ای پیش از اذان ظهر به بازیابی انرژی روزانه شما کمک زیادی می کند.

    • در ساعات نزدیک به خواب از خوردن چای و قهوه و نوشابه و نوشیدنی های کافئین دار یا انرژی زا پرهیز کنید.

    • در ساعات پایانی شب از ورزش کردن، گوش دادن موسیقی های تند و دیدن فیلم های هیجان انگیز پرهیز کنید. چنین کارهایی باعث می شود سطح هیجانی شما تحریک شده و بالا برود و خوابیدن زود را برای شما سخت کند.

    • در وعده شام سعی کنید از دوغ و ماست و لبنیات دیگر استفاده کنید. لبنیات باعث تسهیل خواب و آرامش بیشتر در حین خواب می شود.

    • فراموش نکنید که رختخواب محل استراحت است و شما باید بدنتان را به خوابیدن در آن عادت بدهید و اگر خوابتان نبرد از رختخواب بیرون آمده، مطالعه کنید تا خوابتان بگیرد و سپس به رختخواب برگردید.

    • برای خوابیدن و بیدار شدن خود زمان مشخصی را در نظر بگیرید و هر روز راس همان ساعت بخوابید و بیدار شوید. این کار باعث می شود تا به زودی بدن شما ریتم خواب خود را پیدا کرده و بدون زحمت در این ساعت ها برای خواب و بیداری آماده شود.

    • برای آرامش بیشتر می توانید از یک دوش آّبگرم پیش از رفتن به رختخواب هم استفاده کنید.
    نسخه ای برای سحرخیزی

    • حالا که شما گام اول را به خوبی برداشته اید و شب به موقع خوابیده اید باید به سراغ گام بعدی بروید و آداب بیدار شدن به موقع و سحرخیزی را رعایت کنید. اول از همه مهم این است که شما تصمیم بگیرید که قاطعانه در ساعت مشخصی از رتختخواب بیرون بیایید و بیدار شوید. به مزایای این کار فکر کنید، زمان اضافه ای که خواهید داشت، آرامش ساعات ابتدایی صبح، یک صبحانه مفصل و شادابی روزانه.

    • پس از این تصمیم قاطعانه ساعت خود را بر روی زمان مناسب کوک کنید. باید بدنتان را بشناسید و ببینید با چند ساعت خواب به نقطه انرژی کامل می رسید. این ساعت بین 6 تا 8 ساعت برای افراد بزرگسال متغیر است. حتما به اندازه کافی بخوابید تا در طول روز کسل نباشید.

    • چرت زدن و دکمه Snooz تلفن همراه یا ساعتتان را فراموش کنید. باید بدنتان را عادت بدهید که در یک لحظه و یک مرحله از خواب بیدار شوید. در غیر اینصورت لذت چرت زدن بر شما غلبه خواهد کرد و خواب خواهید ماند.

    • ساعتتان را در نقطه ای دور از دسترس قرار دهید تا برای خاموش کردن آن نیاز به بیرون آمدن از رختخواب داشته باشید. هر چند روز زنگ ساعت خود را تغییر دهید تا ریتم زنگ برای شما تکراری نشود.

    • برای صبحتان یک برنامه مشخص و جذاب در نظر بگیرید. یک نرمش صبحگاهی دسته جمعی، دنبال کردن یک برنامه تلویزیون یا رادیو یا حتی خوردن یک صبحانه مفصل یا خواندن یک کتاب لذت بخش می تواند انگیزه های شما را برای بیدار شدن تشکیل بدهد.

    • برنامه خوابتان را در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل رعایت کنید. اگر شما در روزهای تعطیل دیر بخوابید و دیرتر هم از خواب بیدار شوید ریتم مشخص خوابتان از بین خواهد رفت و دوباره چند روز را باید صرف تنظیم آن بکنید.

    • با رعایت این نکات پس از مدتی خواهید دید که خوابیدن به موقع و بیدار شدن در هنگام سحر برای شما به یک عادت لذت بخش تبدیل شده و کم کم حتی بدون نیاز به ساعت یا عاملی طبیعی راس یک ساعت مشخص از خواب بیدار خواهید شد.
    محمد علی شاطری، روانشناس بالینی

    منبع: شفاف




    طبقه بندی: روانشناسی، آموزشی،
    برچسب ها: خوابیدن، زیاد خوابیدن، سلامت، بیدار شدن، لیموترش، نادر امیراصلانی، بیدار صبح زود،
    لیست وبلاگهای به روز شده
    [ شنبه 21 شهریور 1394 ] [ 06:42 ق.ظ ] [ نادر امیراصلانی ]
    .: Weblog Themes By SibTheme :.

    درباره وبلاگ


    لیموترش عاشق همنوع ، مقید به رعایت حقوق شهروندی و احترام متقابل است.

    هدف از ایجاد این نشریه الکترونیکی در اختیار قرار دادن مطالب جالب ، به روز ، خواندنی ، آموزنده ، تجربه های زیبا و انتقال انرژِی مثبت است.
    لیموترش توصیه می کند : همیشه شاد باشید.

    آخرین مطالب
    لیست آخرین مطالب
    اللهم عجل لولیک الفرج
    امکانات وب
    لینک باکس

    لیست وبلاگهای به روز شده